Aukyreiri

Idag har jag besökt norra Island. En resa 45 minuter med plåtfågeln. Och då har vi bara kommit halvvägs på denna gigantiska ö. Alla städer ligger längs med kusten på Island och det är bara berg, vulkaner och glaciärer inåt land.

Jag blev väl omhändertagen av mina isländska kunder och jag efter lite jobb tog vi en tur upp till ena berget (Akureyiri ligger i en dal vid vattnet mellan 2 berg).

image description

På väg upp till berget. Som ni ser, betydligt mer snö än i Reykjavik.

image description

Vitt vitt vitt. Klockan är 11 och solen syns inte till än.

image description

Mot berget

image description

Solen kom fram till slut i ca 1 timme innan den försvann bakom bergen.

image description

Uppe på halva berget. Nere skymtar Aukyreiri vid viken. Tydligen kommer ibland valar in i viken för att jaga fisk.

image description

Som sagt - magiskt landskap.

image description

Vi fick också möjligheten att besöka en riktigt islandshästgård där dessa sötnosar välkomnande oss. Närmast kameran ser ni Timmy. Jag träffade Lina, en svensk tjej, som kom till Island för 9 år sedan och blev kvar där för kärleken och hästarna.

image description

Gårdens stolthet.
Denna fantastiska hingst har vunnit många tävlingar på Island och är champion. Han man var otrolig! De svenska hästarna kan slänga sig i väggen! Vilken man och päls! Och hingstnacke...ojoj.

Hurra för klappa mule!

image description

Kvällens måltid. Satsa på fisken - ett säkert kort på denna ö.

image description

I restaurangen hänger målningar av Ulf Gunnar på Islandshästar. Gissa om jag ville ta med mig en hem.
Från 270 000 ISK vilket är ca 16 000 SEK.

image description

Lite shopping hanns med på kvällen.
Vintage pälsmössa för kalla öronen för ynka 170 svenska riksdaler, Isländsk youghurt Skyr (som jag har hört nyligen börjat exporteras till Sverige) samt Djupur - isländsk lakrits insvept i choklad. Mums!


Kommentarer
Postat av: inyoung

Jag blir lite sugen på Island efter din tripp dit! :D Mysigt med mule!

2011-12-05 @ 21:12:11
URL: http://www.inyoung.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0