Have you ever heard?

Igår hade jag och tjejerna bokat bord på Hotellet för en trevlig middag.
Vi var framme till 20.00 men vårat bord var inte ledigt än.
Efter att ha hängt i baren i 20-30 min kommer hovmästaren fram och ursäktar att bordet fortfarande är upptaget och undrar om vi vill ha något att dricka under tiden? Ja tack! Vi får 3 glas och efter ytterligare en stund verkar herrarna vid "vårat" bord bli klara för att lämna plats åt oss bättre behövande.
Äntligen kan vi slå oss ner till bords!

God mat, underbart vin från Chateau Minuty, trevlig kypare och fantastiskt sällskap. Inget saknades och vi fick en grym början på kvällen.

När notan väl kommer in finner jag våra 3 extra glas noterade för betalning.
Inte okej.
Vi hade trots allt väntan en bra stund för vårat bord och som jag förstod ville hovmästaren göra oss nöjda med att bjuda på en drink. Inte fulaktigt fixa fram merköp.
Jag påpekade detta för tjejen-som-mottager-betlaning vapå hon häver ur sig:
- Det är faktiskt förbjudet att ge bort alkohol!

Ehhh... Hörde jag fel? Var det ett skämt?
Tänkte efter en stund...näää, trots mina tidigare år av restaurangjobb, mina flertalet besök på svenska krogar... Näää...kan inte minnas att det någonstans var förbjudet att kompensera 3 besvikna gäster för försening och personalens klantskap.

Kontentan: Vi betalade, kyparen fick minus i dricks och vi kommer förmodligen inte åter.
Lärdom: det krävs så lite för att göra gästen nöjd och belåten, men det går snabbt att rasera ett förtroende för lång tid framöver.

Hoppas de var nöjda med sina fjuttiga kronor (som de kunde fått som dricks vanligtvis) istället för 3 nöjda gäster.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0